گمرک انباری مطمئن برای صاحبان کالا :

گمرک انباری مطمئن برای صاحبان کالا :

نوسان قیمت ارز در سالهای اخیر در بازار موجب عدم ثبات قیمتها گردیده است صاحبان کالا به دنبال بازار و موقعیت مناسبی برای ارائه کالای خود به بازار می باشند ، طبق قانون امور گمرکی مهلت ترخیص کالا چهار ماه از تاریخ ورود آن می باشد . لذا قانون فعلی صاحب کالا را نمی توان مجبور به ترخیص کالای خود قبل از چهار ماه نمود ، مگر اینکه خودش تمایل به این کار داشته باشد .

افزایش هزینه های انبار داری نیز راه حل مساله در این مورد نخواهد بود بلکه روی قیمت تمام شده کالا اثر گذاشته و کالا با ارزش بالاتری به بازار عرضه گردیده چون برای خود هزینه بالای انبار داری که صاحب کالا پرداخت نموده است سود عادلانه ای محاسبه و به بازار عرضه خواهد نمود .

مورد دیگری که عده ای از صاحبان کالا مایل اند کالای خود را در گمرک نگهداری نمایند چون امنیتی که نگهداری کالا در انبار گمرک دارد در هیچ انباری موجود نمی باشد .

قانون مهلت چهر ماه توقف کالا در گمرک مصوب سال 1350 مطابق با سیستم اقتصادی دوران قبل از انقلاب و متعلق به زمان درهای باز ورود و خروج ارز به کشور بوده است .

با توجه به سیاست کنونی ارزی کشور محدودیتهایی که در خروج ارز متناسب با سیستم اقتصادی کشور اعمال می گردد پیوسته بازار داخلی مجذوب و تشنه کالای وارداتی است اذا توقف قانونی کالا در گمرک به مدت چهار ماه معقول به نظر نمی رسد .

وارد کنندگان دولتی :

درصد بیشتر کالاهای وارده در سالهای اخیر متعلق به واحدهای تولیدی دولتی و واحدهای توزیعی دولتی نظیر مراکز تهیه و توزیع می باشد .

با وجود اینکه این گونه وارد کنندگان کالا از تسهیلات قانونی بیشتری برخوردار بوده اند و این تسهیلات هم از طرف وزارتخانه های ذیربط و هم از طرف گمرک ایران بوده است ولی علی رغم ایت تسهیلات سازمانهای دولتی به موقع نسبت به ترخیص کالای خود اقدام نمی نمایند و درصد قابل توجهی از رسوب کالا متعلق به سازمانهای دولتی است ، البته عوامل مختلفی موجب این امر می گردد ، از جمله اینکه کالاهای دولتی تا مرحله آماده شدن اسناد ، یکسری مراحل اداری در داخل وزارتخانه ها طی می نماید . مشکل دیگر سازمانهای دولتی در رابطه با حمل کالا است ، این بخش به علت نداشتن مجوز پرداخت پشت بارنامه های وصولی این مبلغ را نمی توانند پرداخت نمایند و این موضوع موجب عدم تحرک این بخش گردیده است .

مشکل حمل و نقل :

حمل و نقل فعال در سطح کشور نقش عمده ای دارد و هم اکنون وظیفه حمل کالا از گمرکات به داخل کشور را کامیونها انجام می دهند .

عوامل مختلفی موجب گردیده که حمل و نقل زمینی توسط کامیون از تحرک کافی برخوردار نباشد و اکثرا کالاهای پروانه شده در گمرک روزها منتظر وسیله حمل شده و یا به علت کافی نبودن تعداد کامیون بار گیری کالاهای پروانه شده روزها و هفته ها به طوا انجامیده است البته مشکل حمل کالا فقط با ازیاد تعداد کامیونهای مشغول به کار قابل حل نبوده بلکه باید به طریق دیگر نیز توسل جست و از آن جمله فعال نمودن راه آهن دولتی ایران و ادامه خطوط راه آهن به کارخانجات بزرگ تولیدی و انبارهای اختصاصی کالا نظیر انبار آهن آلات دولتی ، و مجهز نبودن راه آهن به وسایل پیشرفته و عدم قدرت کشش آن متناسب با واردات زمینی مشکلات بزرگی در تخلیه کالا در گمرک جفا را موجب گردیده است .

اگر راه آهن جای خود را در حمل کالا بازکرده بود مشکلات حمل و نقل به اندازه امروز نبوده است ، راه آهن موجود علاوه بر اینکه قدرت کشش کافی کالای وارده از آن سوی مرزهای زمینی را ندارد بلکه در داخل کشور نیز در حمل و نقل داخلی نقش موثری ایفا ننموده و جایگاه مناسبی را برای خود اختصاص نداده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد