مشکلات گمرکات منطقه در صادرات غیر نفتی :

مشکلات گمرکات منطقه در صادرات غیر نفتی :

     متاسفانه تاکنون مبادلات با جمهوری های همجوار در حد انتظار نبوده است و در بازارهای آنها جایگاه واقعی کشور ما خالی است . واقعاً مشکلات گمرکات منطقه در صادرات چه بوده است ؟

پاره ای از مشکلات گمرک را باید در موانع سیستم اداری کشور جستجو کرد ، این نوع مشکلات آنهایی هستند که کلیه سازمانها از نظر تشکیلات ، بوروکراسی و مدیریت با آن روبه رو هستند . ولی برخی از مشکلات هستند که مربوط به خود گمرکات است و تا حدودی در قالب تشکیلات موجود در گمرک می تواند رفع گردند .

تشکیلات اجرایی گمرک نیازمند تحولات جدی است ، اگر گمرک را عاملی در زنجیره ورود و صدور کالا به حساب بیاوریم باید بپذیریم که سیستم تشریفات گمرکی در صدور و ورود کالا در توسعه حجم مبادلات یا کاهش آن موثر خواهد بود .

صادر کننده نوپایی که قدم در تجارت خارجی می گذارد برخورد سازمانهای ذیربط منجمله گمرک در تشویق یا دفع او بی تاثیر نخواهد بود .

البته گمرک ایران قدمهایی در حذف تشریفات زاید و سریع در سیستم ارزیابی برداشته است ولی این تغییرات چون سلیقه ای بوده است و طبق مقررات مدون انجام نگرفته لذا چندان تاثیر قابل ملاحظه ای برجای نگذاشته و چه بسا با تغییر مدیریت عالی گمرک اجرای روشهای ایجاد تسهیلات و بهبود روشهای گمرکی ناتمام مانده است .

مدرنیزه کردن گمرک در کنترل و نگهداری کالا از نیازهای زمان در گمرک جهت صادرات و واردات موقت خواهد بود .

اگر بخواهیم صادرات غیر نفتی برای خود جایگاهی در بین کشورهای درحال توسعه پیدا کند ، باید از گمرکات ، مشکلات دست و پا گیر را حذف کنیم و روشهای گمرکی را متناسب با توسعه صادرات بهبود بخشیم .

هم اینک در مرز نوردوز که حجم مبادلات و ترانزیت تاکنون روند صعودی را پیموده است گمرک در داخل کانتینر آهنی تشریفات صدور و ورود کالا انجام می گردد .

اگر صادرات را برای کشور امری حیاتی می دانیم طرح تجهیز گمرکات مرزی را باید در ردیف طرح های ملی به حساب آوریم تا هر چه سریعتر این گمرکات روند مبادلات تجاری در مرزها در چهارچوب مقررات صادرات و واردات توسعه یابد .

از دیگر مشکلاتی که گمرکات منطقه با آن مواجه هستند عدم آشنایی اکثر صادرکنندگان به امور گمرکی است . هر صادر کننده ای باید حداقل اصول مرحله صدور کالا آشنا باشد چه بدون آشنایی به مقررات جاری صدور کالا ، اربابان رجوع دچار سردرگمی شده و بعضاً کالای آنها در نتیجه توقیف در گمرکات دچار فساد و خرابی می گردد و یا کالای صادره از کشور مقصد مجدداً اعاده می گردد . ادارات کل بازرگانی و اتاقهای بازرگانی که مسئولیت صدور کارت بازرگانی را به عهده دارند صدور کارت در رشته های صادرات و واردات را منوط به گذراندن حداقل چند ساعتی آموزش و دادن اطلاعات در مبادله کالا با کشورهای خارج و مراحل اخذ مجوز کالا بنمایند تا به هنگام صدور از این نظر دچار مشکل در ادارات و خارج از کشور نگردند .  

 http://persiansea.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد